Illustrator: Melvin
Besprekingen thema's:
Aantal pagina's: 107
Uitgever: De Eenhoorn
Jaar: 2016

Waarover gaat het boek

Theo is een schatrijke jongen die veel tegen zijn zin moet doen : “ want je ouders willen het beste voor je.” Zijn vader is een beroemde filmster en zijn moeder is de baas van een hele grote koekjesfabriek. Zij vinden hun zoontje ‘heel bijzonder’. Theo kan inderdaad heel veel: dansen, judo, voetballen, rekenen, zingen, piano spelen …. Theo is ‘heel bijzonder’ maar niet in de betekenis die zijn ouders eraan geven. Hij kan immers zo maar verdwijnen naar het oerwoud in de buurt van hun nieuwe huis. Daar ontdekt hij pretpark De Oertijd, waar hij ongelooflijk spannende avonturen beleeft met vreemde wezens zoals sabeltandkonijnen, een Ruigtaler , Kraggkaken én zelfs een heuse mammoet.
Wie van grapjes én van avontuur houdt, zal dit een fantastisch verhaal vinden. Misschien krijg je wel zin om er stukjes uit te dramatiseren met je vrienden of om zelf een stripverhaal te tekenen en te schrijven?
Kinderen die wat moeite hebben met veel tekst of dikke boeken, zullen de vele prentjes en de korte teksten leuk vinden.

Wat wil het boek ons vertellen

Je zou denken dat Theo heel gelukkig is want zijn ouders zijn rijk, hij woont in een groot huis en hij heeft veel speelgoed. Zijn ouders zeggen dat ze het beste met hem voor hebben. Daarom moet hij veel leren zodat hij later ook veel succes zal hebben. Theo mist eigenlijk zijn ouders die er nooit zijn. Voor spelen is er volgens zijn ouders geen tijd maar met fantasie en durf bedenkt hij voor zichzelf een groot speelterrein. De auteur en de illustrator stoppen veel grapjes en spanning in hun verhaal. Het nodigt je uit om zelf ook een knotsgek verhaal te verzinnen of fantasiedieren te bedenken met een vreemde naam.

Stefan Boonen was eerst niet van plan om schrijver te worden. Hij volgde een opleiding houtbewerking en daarna werd hij opvoeder in de bijzondere jeugdzorg. Pas later besloot om zijn job als opvoeder op te geven en schrijver te worden van kinder- en jeugdboeken.
Ondertussen zijn er een negentigtal boeken van hem verschenen. Hier waakt oma, het vorige boek dat hij ook samen met Melvin maakte, werd bekroond door de Kinderjury en is al vertaald in het Duits, het Deens, het Slovaaks en het Italiaans. Mammoet zal het beslist even goed doen!