Waarom?

Lees-Wijzer wil in de eerste plaats aandacht schenken aan de jonge lezer. Maar lezen blijft een proces waarin de volwassen begeleider en opvoeder een onmisbare rol spelen.

Onze website werkt daarom met twee doelgroepen: we spreken de jonge lezer aan en anderzijds nemen wij de volwassen begeleider mee op sleeptouw.

Wie even in beide voetsporen wil treden, zal merken dat beide sporen met elkaar verweven zijn en dat deze dubbele aanpak de boeken in een veelzijdig perspectief plaatst.

Als volwassen begeleider kan je rondneuzen in een uitgebreide collectie van kinder- en jeugdboeken opgebouwd rond specifieke en duidelijk omlijnde thema’s. Om het zoekproces te sturen worden alle boeken in leeftijdscategorieën geplaatst, maar je kan ook zoeken op trefwoorden. De recensies hebben aandacht voor de literaire analyse én voor de spiritueel vormende kwaliteiten (of knelpunten en struikelblokken) van boeken. Praktische suggesties, tips en links zorgen ervoor dat je daadwerkelijk aan de slag kan om samen met jonge lezers creatief te lezen en te werken rond boeken.

De jonge lezers worden in hun spoor op deze website begeleid en gestimuleerd om tussen de regels van het boek creatief, intensief en vol verwondering op zoek te gaan naar boeiende verhalen en zo te bouwen aan een echte leescultuur.