Nicole Davies & Petr Horáček

Petr Horáček

Jesse Goossens

Aantal pagina's: 108
Uitgever: Lemniscaat
Jaar: 2016

In dit lijvige boek maken kinderen via indrukwekkende illustraties kennis met de grote diversiteit in het dierenrijk. Verwacht echter geen uitgebreide wetenschappelijke informatie over de voorgestelde dieren. De auteur, van opleiding biologe, presenteerde jarenlang een natuurprogramma voor kinderen op de BBC. Je merkt dat ze bij de keuze van de thema’s rekening hield met de voorkeur van jonge kinderen voor grote dieren zoals olifanten , leeuwen en giraffen, maar ook voor moederdieren en hun jongen. Ze vult echter ook aan met minder gekende dieren, zoals een wevervogel, en parasieten.
Het boek telt vijf thema’s. Vooreerst is er het thema ‘Groot en klein’. Daarna volgen ‘Kleuren en vormen’ met gestreepte tijgers en zebra’s , roze flamingo’s en de camouflagetechniek van kameleons. In ‘Dierenhuizen’ kunnen de bevers met hun burchten niet ontbreken naast slakkenhuisjes en het nest van de Orang-oetan. In ‘Dierenbaby’s maken de lezertjes kennis met een kleine ijsbeer en zijn moeder, maar ook met een lieve krokodil mama, babyschildpadden en een kangoeroejong in de buidel van zijn moeder. Tenslotte volgen allerlei ‘Dieren in actie’, met onder meer de cheetah, de snelste renner ter wereld en knipperende en glimmende voorvliegjes. Doorheen deze vijf thema’s ontmoeten de kinderen niet alleen een waaier van dieren, ze maken ook een reis naar alle continenten van onze aarde.
Petr Horacek maakte schitterende, vaak over twee bladzijden doorlopende illustraties van elk dier. Door zijn natuurgetrouw kleurgebruik, zijn oog voor details en de knappe situering van de dieren in hun omgeving, zijn de illustraties stuk voor stuk kunstwerken die de titel van het boek bevestigen: ‘Zo mooi zijn dieren!’
Bij elk dier bedacht Nicole Davies een tekstje, vaak op rijm, waarin ze wat meer vertelt over het voorgestelde dier. Zo schrijft ze bij de leeuwen: ‘Uitgeteld in de schaduw liggen leeuwen op een hoopje te slapen. Maar als de duisternis valt, worden ze wakker. Spieren spannen zich onder hun gouden vel. En als ze gapen zie je hun lange scherpe tanden.’
Vaak bevatten deze teksten woorden en uitdrukkingen die jonge kinderen niet begrijpen en in het Nederlands klinken de versjes (?) wat stroef en onnatuurlijk, waardoor kinderen ze niet spontaan zullen overnemen.
Gelukkig biedt gewoon genieten van de prachtige illustraties al veel ‘leesplezier’. Volwassenen die samen met kinderen kijken naar al dat moois kunnen gebruik maken van de informatie over de dieren, zonder de teksten in hun geheel voor te lezen.

Nicole Davies zegt over Zo mooi zijn dieren: ‘Ik heb het altijd heerlijk gevonden om mijn ogen dicht te doen en na te denken over alle verschillende dieren die op dit moment in de wereld leven. Zelfs al zou ik ze nooit in het echt zien, ik vind het heerlijk om te weten dat ze bestaan. Met dit boek wil ik het gevoel delen dat we op deze mooie planeet allemaal deel uitmaken van een prachtige, eindeloze verscheidenheid van leven’.

Anita Wuestenberg

Wie nog wat meer wil te weten komen over het opzet van dit boek , kan terecht op: https://www.youtube.com/watch?v=wWCtxEV0SWQ . In dit filmpje geeft Davies antwoord op vijf vragen over haar boek.

Five questions with Nicola Davies, author of A First Book of Animals ...

Petr Horacek is een veelzijdig kunstenaar. Hij studeerde in Praag aan de Academie voor de Schone Kunsten en werd grafisch ontwerper, schilder, schrijver en illustrator . Hij woont thans met zij vrouw en twee dochters in Worcester .
Voor meer informatie kan je terecht op www.petrhoracek.co.uk