Jochem Myjer

Rick Haas

Aantal pagina's: 193
Uitgever: Leopold
Jaar: 2018

De Gorgels zijn kleine wezentjes die kinderen beschermen en behoeden tegen ziektes, en alleen kinderen kunnen deze wezentjes zien!

Melle en zijn zusje Limoni hebben alle twee een Gorgel, Bobba en Belia. Ze vertrekken met het gezin op vakantie naar Oostenrijk, waar ze bij kennissen logeren aan de voet van een gletsjer. Wat niemand weet is dat hun twee Gorgels mee zijn. De poppen gaan aan het dansen wanneer ze Belia verliezen in een restaurant. Samen met de dochter van het gastgezin gaan ze op zoek naar Limoni’s gorgel. Tijdens hun zoektocht in de bergen ontdekken ze dat er ook Bergorgels bestaan. Die zitten in de nesten, ze worden immers verdreven door hun tegenstanders de Kotsbalgers, de gevaarlijke ziektemakers. Gelukkig kent Katia, de dochter van hun vrienden, alle bergweggetjes. Haar kennis komt nu goed van pas om de Berggorgels te redden en het geheim van de wezentjes te beschermen. Het wordt een spannende, onvergetelijke vakantie.

De Gorgels en het geheim van de gletsjer is een spannend boek vol fantasie en avontuur, al duurde het wel even voor de fantasiewezens voor mij tot leven kwamen. Kinderen kunnen op elke bladzijde wel iets terug vinden dat hen aanspreekt, van grapjes over spannende momenten. Niet alleen je verbeelding maar ook je kennis wordt geprikkeld. Je kunt in het boek veel opsteken over de natuur en de dieren die in de bergen wonen. De tekeningen vullen de tekst goed aan, maar voegen er verder weinig aan toe. Voor wie de vorige twee boeken niet las, duurt het wel even voor je mee bent met de personages en het verhaal. Maar als je eenmaal vertrokken bent, leest het verhaal als een trein. Omdat het boek keurig in korte hoofdstukken is ingedeeld, kun je het ook gemakkelijk in stukken voorlezen. Daarbij is het wel wennen aan het vreemde taaltje van de gorgels.

Magela Thielemans

Over de Gorgels verschenen al twee boeken:
- De Gorgels