Cruschiform

Sylvia Vanden Heede

Trefwoorden:
Aantal pagina's: 144
Uitgever: Lannoo
Jaar: 2017

Al is de ondertitel een dichterlijke overdrijving (het aantal kleuren is oneindig), toch brengt dit boek je op een originele manier in contact met de fascinerende rijkdom aan kleuren en vooral met hun bijzondere namen.
Voor- en nawoord zijn gedrukt in de vorm van een ruit. De eerste zin vestigt meteen de aandacht op de taal: ‘Het teerblauw van een wolkeloze hemel met het krachtige rood van klaprozen …’ De slotzin van het woordwoord vat samen wat dit boek beoogt: ‘Wie er de tijd voor neemt, merkt de nuances op. Zintuigen worden geprikkeld en gevoelens opgewekt. En als je nog eens kijkt, openen zich vensters op de wereld.’ Het nawoord geeft de inspiratiebronnen voor het boek: persoonlijke gevoelens, kinderherinneringen, kennis opgedaan tijdens de opleiding tot kunstenaar en een hele reeks boeken over kunst en kleur.
De vormgeving van het boek is strak maar bijzonder functioneel. Links zie je tegen een witte achtergrond een dier of voorwerp in de betreffende kleur, daaronder komt de naam van de kleur en een korte uitleg van een tiental regels. Rechts vind je een effen vlak in de kleur waarover de tekst gaat. Je ziet met eigen ogen hoe het ene wit het andere niet is terwijl je leest over sneeuwwit, melk, het wit van de vrede, albino’s, albastwit enzovoort. Op het einde van het boek blijkt dat je niet zomaar zwart kunt zeggen tegen de kleur van een piratenvlag, het kohl rond de ogen van Cleopatra, koolzwart of de kleur van de panter. Dat zwart gaat dan weer over in bruin en grijs. Daartussen leer je hoeveel tinten roze, rood, bruin, geel, groen, blauw en paars er zijn en wat voor prachtige namen die krijgen. Vaak gaat het om samenstellingen met de kleur erin: ambergeel, Lincolngroen, mummiebruin of purperslak. Soms geeft een voorwerp zijn naam aan de kleur: stuifmeel, suikerspin of glimworm en soms gaat het om iconische merken als bic of Ferrari rood.
De summiere uitleg bij de namen bevat toch telkens een of meer interessante weetjes die ervoor zorgen dat je verder bladert en leest. Je leert wat de witte kleur van melk veroorzaakt, waar de roze flamingo zijn kleur vandaan haalt, wat het verband is tussen een granaatappel en een granaat, waarom saffraan zo duur is en wat gifgroen te maken heeft met een rattenplaag in Parijs en met schilders als Monet en Van Gogh. Moeilijke woorden als ‘bioluminescentie’ of ‘fotosynthese’ worden niet geschuwd, maar wel altijd uitgelegd.
Een minpuntje is dat het boek geen alfabetische lijst van de kleurennamen bevat, waardoor het moeilijk is om een bepaalde naam snel terug te vinden. Maar misschien gebeurde dat bewust om je te doen bladeren in het boek. Achteraan staan wel een inhoudstafel en een thematische lijst, waarin de namen in groepen worden geplaatst, van zoogdieren over zoete snoep tot uitdrukkingen en gezegden. Ook miste ik een inleiding met meer uitleg over kleur, het kleurenspectrum, primaire en secundaire kleuren, kleurentheorieën enzovoort. Dat zou de tinten in het boek in een ruimer kader geplaatst hebben.
Ook al zijn de tekstjes heel beperkt, de combinatie met de vaak wonderlijke namen en de wisselende kleurenvlakken werkt. Niet alleen wordt je nieuwsgierigheid geprikkeld, je kijk op de wereld verandert of zoals de dichter K. Schippers het verwoordt: ‘Als je goed om/ je heen kijkt/ zie je dat alles/ gekleurd is’.

Cruschiform is een creatieve studio in Parijs, opgericht door Marie-Laure Cruschi. De studio werkt voor grote merken als Hermès, Veuve Clicquot en Netflix en maakte al enkele kinderboeken.

Meer leren over dit onderwerp

Over kleuren bestaan honderden kinderboeken voor alle leeftijden. Een selectie vind je via volgende link: https://www.leesplein.be/LL_plein.php?hm=3&sm=3&forward=1&id=72